Toen de SBB en de NS in de jaren ‘50 om de tafel gingen zitten voor het treinmaterieel dat zou moeten voldoen aan de TEE afspraken en tegelijkertijd voor een comfortabel reizigersvervoer zouden zorgen, besloten ze om vijf dieselelektrische treinstellen gezamenlijk te ontwikkelen.
De treinen bestonden uit een motorwagen, twee tussen rijtuigen, waaronder een restauratierijtuig, en een stuurstand rijtuig.
Bij SBB zijn het de treinstellen RAm 501 en 502, men bij de NS zijn het de DE 1001 tot 1003.
Alle vijf treinen waren gestationeerd in Zürich. De treinen hadden een maximum snelheid van 140 km / u.
De treinen werden gespoten in de karakteristieke rode-beige TEE-kleuren. De treinstellen reden door vijf landen: Zwitserland, Luxemburg, Nederland, België en Frankrijk.
Roco heeft de treinstellen nu weer opnieuw uitgebracht
In 2-rail gelijkstroom, cat.nr. 72068, prijs € 409.90
2-rail Digitaal-Sound, cat.nr. 72069, prijs € 494.90
3-rail wisselstroom Dig-Sound, cat.nr. 78068, ( uitverkocht )
|